The power of Cancel Culture

The power of Cancel Culture

THE POWER OF CANCEL CULTURE

En videoessä om maktperspektiv och bojkottkultur

 

Namn: Disa Cronsioe
Gestaltande arbete:
Video Essay makt och Bojkottkultur
Målgrupp:
Personer som vill utveckla sina perspektiv inom makt eller bojkottkultur
Tänkt publicering.
Youtube / Sociala medier

RUBRIKER: __________________________________________________________________________________ Kopplingen mellan examensarbetet och det gestaltande arbetet:

Eftersom jag inte har helt skrivit klart mitt examensarbete valde jag i stället att fokusera på de delar jag hann utföra. Jag hade börjat gå in på maktteori samt bojkottkultur och ville utforska temat vidare. I filmen tar jag upp dessa begrepp och hur man kan genom maktteori perspektivisera sättet att se på bojkottkultur. Dock så valde jag inte att gå in på en djupare analys eftersom jag inte utfört en sådan i mitt examensarbete och begränsade mig till vad jag faktiskt hade koll på. Jag la i stället större fokus på produktionen av filmen för att gestalta mitt budskap eftersom jag blev tvungen att prioritera i mitt tillvägagångsätt. Jag utnyttjade det jag hunnit skriva till fullo och applicerade därefter mina kunskaper i filmen och på så sätt kopplas det till examensarbetet.

En annan koppling är mitt metodval av gestaltning. Jag har valt att göra en videoessay av två huvudanledningar. Den första anledningen är att det är ett tillvägagångssätt jag har övergripande kunskaper inom: hur man på ett visuellt sätt handskas med ljud, text och bild. Den andra anledningen är på grund av mitt val av studie. Eftersom jag valt att diskutera olika teorier och kulturer i mitt arbete försökte jag spåna på hur jag skulle kunna gestalta detta. Jag ville att mitt budskap skulle betraktas som informativ snarare än abstrakt. Självklart ville jag att filmen skulle öppna för nya perspektiv och tankegångar men i min gestaltning ansåg jag att det skulle vara mer effektivt att luta mig mot ett dokumenterande tillvägagångsätt. När jag tänker mig ett abstrakt tillvägagångsätt föreställde jag mig fotografi eller möjligtvis illustration, men mitt fokus på lättillgänglig information blev i stället ledande. Efter jag valt ingångspunkt hamnade jag i tankar kring video essay. Under tidigare kurser Media och representation samt Visuell kommunikation har vi jobbat med denna typ av format. Med tanke på mina resurser kände jag att en dokumentär var för stort och att video essay var ett rimligt alternativ: Brist på tid, text från examensarbete, brist från analys.

Målgrupp/publik för mitt gestaltande arbete & Val av kontext för det gestaltande arbetet

Målgruppen för min gestaltning gjordes genom att kartlägga vilka typer av människor som kollar på videoessays. Jag valde att begränsa mig till video essay kulturen på Youtube och gjorde en lätt omvärldsanalys. Under min observation av video essays på Youtube insåg jag att nivån på information var både hög och låg. De befintliga video essays kunde vara lättförståeliga men även analysera djupare perspektiv som krävde förförståelse. Här fick jag därför idén om att rikta min video till personer som i stället för att hämta grundläggande information om olika allmänbildningsintressen, rikta videon åt människor som vill bredda sina perspektiv. Detta passade också väldigt bra in på hur mycket jag kunde hämta från examensarbetet sedan innan. Jag föreställer mig att personen som matchar min målgrupp perfekt är en person som redan har lite förkunskaper om andra maktteorier, vet de grundläggande principerna inom bojkottkultur men vill se på ämnet ut en ny synvinkel. Bojkottkultur går att se från massvis av olika perspektiv, man kan belysa det från ett medialiserat perspektiv, kommunikativt perspektiv, historiskt perspektiv för att nämna några få. Med min video essay vill jag därför att mottagaren ska känna att hen breddar sina kunskaper för djupare förståelse. Målgruppen i fråga är för att förtydliga inte en person som vill veta grundprinciperna i bojkottkultur.

Jag har också valt att göra min video essay med engelskt tal. Anledningen till detta är för att jag inte ser att min målgrupp når sitt fulla potential på svenska. Det här gjorde såklart att jag inte kunde använda mig av svenska bojkottfall, och att fokus istället riktades på mina perspektiv. Jag motiverar mitt val till att det är perspektivet som är i huvudfokus av mitt budskap. En person med tidigare förståelse av bojkottkultur har sedan ett eget val på vilket bojkottfall hen vill applicera perspektiven på.

Det gestaltande arbetets budskap och idéinnehåll

Mitt budskap i mitt arbete begränsades utifrån mitt examensarbete och la ramen för maktperspektiv inom bojkottkultur. Mina tankar gick genom att gestalta detta på bästa sätt. Jag fokuserade starkt på hur mitt manus skulle formas. Jag hade en vision om att använda en dramatisk ton genom hela arbetet. Eftersom mitt huvudsyfte är att skapa en diskussion, få folk att perspektivisera och kritisera valde jag att starta min video med att lyfta synpunkter som jag kan argumentera med. Mitt manus börjar med att diskutera makten positiva möjligheter. Jag diskuterar sedan hur det bör kritiseras med hjälp av maktteori. Samma gör jag med bojkottkultur.

Exempel Makt: ”Power is not always bad, it can be used to change the world”

Motargument: Förklaring av Lukes Maktteori &  frågan :”But do people really have the power over themselves?”

Exempel Bojkottkultur: Berättar om min omgivning där människor använder sina plattformar för att engagera följare att delta i bojkottkultur.

Motargument: ”Here the individuals belive it’s their own choice to participate in cancel culture”.

Jag använder denna typ av berättande för att skapa spänning och få ut mitt budskap och har tagit hjälp av kunskap jag lärde mig när jag skrev tal i gymnasiet. Där lärde jag mig att man ska lyfta argument från ena sidan för att sedan krossa dessa argument med starka motargument.

Jag avslutar även min video genom att kritisera hela filmen och den makt jag har som producent över min tittare för att ge ett metaperspektiv och placera in tittaren i diskussionen. Jag säger: Om ni kritiserar att ni blir påverkade av makt, har jag makt över er som gör att ni kritiserar makt. Jag tyckte det skapade ett kraftigt avslut på min diskussion med stark koppling till videons budskap.

Det färdiga arbetets relation till min ursprungliga idé. Problem och frågor under arbetet

Det som har utvecklats mest är hur jag format min målgrupp och sättet att berätta på. Till en början tog jag inte det i åtanke men det var en värdefull aspekt till mitt arbete. När jag gjort en observation av min målgrupp blev det mycket tydligare för mig hur videon skulle ta form. Speciellt i utformandet av manus.

Visuellt hade jag också tänkt mig en annan typ av gestaltande av mitt budskap. Min första tanke var att ha ett mer digitaliserat perspektiv på videon. Men med tanke på formatet kände jag att videon inte heller skulle bli överväldigande.

Jag hade också några problem med inspelning av min röst. Jag tyckte att det var svårt att få till ett bra ljud utan mick, vilket jag hoppas i en mer arbetsrelaterad kontext är annorlunda. Ljudet är en jätteviktig del av videos och tyckte att det försämrade hela filmens kvalitet. Men här är det också relevant att resonera till ens resurser. Corona har förändrat många av våra förutsättningar att effektivt förmedla budskap, från att möten flyttats digitalt till att man på sin egen gamla laptop redigerar film i stället för skolans datorer som gör det smidigare i redigeringsfasen. Men man får göra det bästa med vad man har.

Är det något du kunde gjort annorlunda?

En del jag verkligen hade velat utnyttja mer är mitt examensarbete. Jag tyckte att det var svårt att hämta information och skapa en diskussion i mitt budskap utan att använda mig av en färdig analys. I mitt examensarbete hann jag aldrig skriva analysen vilket jag egentligen tror hade varit värdefull i framställningen av min video. Dock så tror jag att mitt val av format gjorde mina förutsättningar lättare eftersom video essays nödvändigtvis behöver komma med ett resultat. Många av de jag observerat i framställningen av min målgrupp tog mest upp sina egna perspektiv för att belysa diverse ämnen. Det kändes som att min film ändå kan vara bra i förhållande till min målgrupp och kontext. Men om det är något så är det främst bristen av examensarbete.

I framtiden hade jag också velat ha större tillgång av kamera och mick för att producera min film och om jag hade haft mer tid hade jag i stället för att använda existerande klipp ha velat filma själv. Här är det också en fråga om resurser. Ibland har man inte tillgång till allt men därför blir det viktigt att utnyttja det man har tillgång till.

Kunskaper har jag tillägnat mig under arbetsprocessen och vad jag behöver utveckla framöver

Här är det främst målgruppsperspektivet som har gett mig stor inblick i videoproduktion men också manusskrivande. Manusskrivandet satte det verkligen på test på hur jag kunde förmedla mitt budskap effektivt och informativt.