Välkommen till Allsvenskan 2021 – En reklamfilm om den unika säsongen 2021

Välkommen till Allsvenskan 2021 – En reklamfilm om den unika säsongen 2021

I mitt examensarbete har jag intervjuat sju olika Allsvenska fotbollsklubbar med målet att undersöka hur medier influerar svensk elitfotboll samt ifall det är en konsekvens av covid-19. Analysen visade att samtliga aktörer inom denna fotbollsrelation har fått anpassa sig till de nya förutsättningarna. Målet med mitt gestaltande arbete är därför att arbeta fram en reklamvideo för den unika säsongen av allsvensk fotboll 2021. Då omständigheterna försvårade möjligheten till att producera en reklamfilm valde jag istället att arbeta utifrån ett “treatment”, d.v.s. ett förslag / en pitch. Detta treatment visar min vision för en reklamfilm och inkluderar manus, casting, inspelningsplatser, ljudupptagning, visuell tonalitet o.s.v. Målgruppen för mitt gestaltande arbete är därför i första hand C MORE, de som skulle kunna köpa denna reklamfilm, då dem innehar rättigheterna till Allsvenskan. Men i andra hand skulle deras målgrupp även inkluderas, vilket är samtliga fotbolls intresserade människor i Sverige. Genom den här reklamfilmen vill jag koka ned det unika med denna kontext och frambringa hur Allsvenskan, klubbarna, spelarna och supportrarna tar sig igenom denna kris tillsammans. Med fokus på dels närhet och det lokala samt mångfald och diversitet vill jag visa upp hur flexibelt och dynamiskt svensk fotboll är. Samt hur Allsvenskan är en liga för supportrarna. Här nedanför har jag bifogat mitt treatment. 

Gestaltning – Treatment till C More – Jonathan Lindgren (2)