Gå på tur i København

“En fiktiv medieproduktion som tar upp vikten av att vara aktiv i vardagen. Projektet riktar sig till invånarna i Köpenhamn genom en illustrerad karta över staden med information om var man kan gå promenader. ”

Mitt namn är Elin Jönsson och jag studerar andra året på Visuell Kommunikation med inriktning teckning. Som en del av nuvarande kurs har vi haft i uppgift att fullfölja en medieproduktion med valfritt ämne och avsändare.

I denna medieproduktion har jag illustrerat en karta över Köpenhamn som visar var man kan gå promenader som tar 30 minuter eller längre. Projektets resultat blev en karta över Köpenhamn, och för att visa hur kartan kan användas har jag gjort några exempel på det i form av mock-ups. Kartan är tänkt att visas på kommunens hemsida samt på sociala medier för att nå ut till så många som möjligt.

Syftet med projektet är att få fler att röra på sig och komma ut från sina hem och skrivbord. Om man inte vill behöva ta sig utanför staden eller komma på en runda själv, ska det vara enkelt att använda denna karta för att få inspiration och relevant information.

Avsändaren är fiktiv och är Köpenhamns Kommun i samarbete med Sundhedsstyrelsen. Den tänkta mottagaren för medieproduktionen är invånarna i Köpenhamn och målgruppen är främst ungdomar och vuxna som spenderar mycket tid framför datorn och har stillasittande jobb, eller sitter mycket inne i skolan.

Exempel på hur kartan kan visas och användas: