Efter kritiken: Oatly kommunicerar via uppdaterad förpackning

Efter kritiken: Oatly kommunicerar via uppdaterad förpackning

Vårt examensarbete handlar om Oatlys kriskommunikation i samband med tre politiskt orienterade kriser. I gestaltningen fokuserar vi på en av de tre kriserna – samarbetet med Blackstone Growth. Livsmedelsföretaget Oatly fångade vårt intresse då vi anser att det är ett intressant företag med ett innovativt sätt att kommunicera på. Deras produktförpackningar sticker ut från mängden och är lite av deras identitet, vilket väckte vår idé att utforma en egen förpackning där deras kriskommunikation i samband med Blackstone-krisen presenteras.

Det gestaltande arbetet syftar till att presentera hur Oatly genom en ny medieform kan nå ut med sin kriskommunikation. Texten är skriven som en påhittad nyhetsartikel av Oatlys kommunikationschef, i syfte att marknadsföra sin uppdaterade förpackning. Artikeln är alltså tänkt som en kampanj av Oatly som ska publiceras på sina sociala kanaler (Facebook, Instagram och Twitter).

/Lina Börjesson & Elsa Prigorowsky

Se artikeln här