Linda Johansson – Bilden av kvinnor som är entreprenörer, bortom det rosa

Linda Johansson – Bilden av kvinnor som är entreprenörer, bortom det rosa

I mitt examensarbete, Den kvinnliga entreprenören, utfördes en kvantitativ innehållsanalys av Mincs LinkedIn, Facebook och Instagram där det undersöktes hur de porträtterar entreprenörer. Minc är ett startup-hus som ligger i Malmö. Verksamheten erbjuder program för entreprenörer som vill ha hjälp med att växa, samt kontorsplatser för entreprenörer som behöver det.

Vi kom fram till att män och kvinnor porträtteras olika, samt att representation av en mångfald utav åldrar och etniciteter är låg i deras sociala medier. I marknadsföring för evenemang som riktar sig till kvinnor används stereotyper av kvinnlighet, och kvinnor som är entreprenörer kallas för “kvinnliga entreprenörer”. Det finns ingen marknadsföring som riktar sig till män som är entreprenörer och dessa kallas enbart för “entreprenörer”.

Min gestaltning visar en alternativ bild av hur marknadsföringen av konferensen Nordic Female Investor Meetup (NFIM) skulle kunna se ut och jag argumenterar för att en sådan bild skulle få fler att känna sig välkomna. Jag har med omsorg utformat mina illustrationer där jag vill skapa en grupp av kvinnor med olika etniciteter, hårfärger, stilar, åldrar, med mera. Texten som skrivits till illustrationen förklarar hur deras marknadsföring av NFIM ser ut och varför jag tycker att den ska ändras. Jag visar även hur originalbilden ser ut i kontrast till mitt förslag.

Hur mitt förslag ser ut:

Länk till min poster: Bilden av kvinnor som är entreprenörer