Let’s Gillette Venus Embrace™ the Male Gaze!

Let’s Gillette Venus Embrace™ the Male Gaze!

Jag heter Alicia Wahlqvist och under den femte terminen på Medie- och Kommunikationsvetenskapsprogrammet på Malmö Universitet studerade jag Gillette Venus reklamfilmer. Detta i syfte att analysera hur kvinnors kroppshår konstrueras diskursivt. I min undersökning valde jag ut fyra stycken reklamfilmer: “Gillette Venus Disposable Razor” (2005), “Venus Embrace” (2010), “#UseYourAnd” (2015) och “My Skin. My Way. Stories: Ofey” (2021). Dessa reklamfilmer analyserade jag utifrån en multimodal kritisk diskursanalys. Resultatet från denna studie var att Gillette Venus skildrar kvinnors kroppshår på ett problematiskt sätt, då det presenteras som något som kvinnor måste bli av med för att anses vara feminina och attraktiva. Särskilt märkbart är den ökade användningen av femvertising i reklamerna från 2015 och 2021 (‘femvertising’ kan kort definieras som en marknadsföringstrategi som använder feminism i syfte att sälja produkter).

Därför valde jag att gestalta denna problematik genom fyra reklambilder som ska visa det “sanna budskapet” bakom Gillette Venus reklamer. Utöver detta ville jag belysa hur skildringen av kvinnors kroppshår i dessa reklamer har förändrats genom åren. Allt detta ledde mig till att försöka producera reklambilder som efterliknade Gillette Venus marknadsföring: i allt från bildval till typsnitt och komposition. Jag ville att mina reklambilder skulle vara svåra att urskilja från riktiga reklambilder, därav blir det en överraskande kontrast när man läser texten på affischerna. Samtliga texter är reflektiva av resultatet från min analys på de individuella reklamfilmerna.

Satirisk reklambild inspirerad av “Gillette Venus Disposable Razor” (2005)

Satirisk reklambild inspirerad av “Venus Embrace” (2010)

Satirisk reklambild inspirerad av “#UseYourAnd” (2015)

Satirisk reklambild inspirerad av “My Skin. My Way. Stories: Ofey” (2021)