Syftet med vårt examensarbete var att analysera feministisk reklam, så kallad femvertising, från 1970, 1990 och 2010-talet för att se hur feministiska budskap i reklam har förändrats över tid. Vi genomförde en multimodal kritisk diskursanalys på totalt nio reklambilder (tre per årtionde) och fann att bilden i många fall förmedlar mer än vad som syns vid första anblick. I flera av bilderna fann vi kontrasterande eller motsägelsefulla budskap, eller budskap som helt enkelt hade en djupare innebörd än vad vi först uppfattade. I vår gestaltning har vi omskapat fem av de bilder vi analyserade för att tydliggöra de budskap och innebörder vi fann genom analysen. Gestaltningen är utformad som ett reportage i en tidning. Reportaget är en del av en fiktiv serie reportage som vi döpt till “Historien omskapad”. Målgruppen för gestaltningen är de som till vardags möter mängder av reklam men inte reflekterar över vad reklamen förmedlar och på vilket sätt det kan påverka dem. Vår avsikt med gestaltningen är att uppmana mottagaren till att stanna upp och reflektera över de intryck och budskap som omger dem i medier och reklam.
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2024/01/Redovisande-poster-Cornelia-Jensen-Sten.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2024/01/415005298_3516840188528915_1900619032414683806_n.png)