FINISH HEN! En visuell resa i Mortal Kombats genusporträttering i den moderna eran (2011-2019)

FINISH HEN! En visuell resa i Mortal Kombats genusporträttering i den moderna eran (2011-2019)

Målet är att visa upp hur spelindustrins största fightingspelserie Mortal Kombat förändrat karaktärers design med åren. Industrin har länge varit genomsyrad av stereotyper och sexualisering av kvinnliga karaktärer vilket gör det intressant att se hur detta förändrats i modern tid när denna industri blivit den näst största underhållningsindustrin i världen. Arbetet har utgått från frågeställningen “Hur porträtteras genus i en våldsam spelkontext gällande visuellförändring i Mortal Kombat”. Jag har valt att skapa en spelinfluerad och interaktiv design där användaren själv får klicka runt för att se karaktärers förändringar. När personen klickar på en karaktär visas deras visuella förändring upp. Jag har valt “NetherRealm Studios” som avsändare då dessa har skapat spelserien och kan därefter använda detta för att vissa upp hur spelen förändrats med åren. I min examensuppsats undersökte jag de ikoniska karaktärerna Mileena, Kitana, Scorpion och Sub-Zeros design i Mortal Kombat 9, 10 och 11. Fokuset var på att analysera hur deras genus och könsroller påverkade den visuella designen och hur dessa förändrats i modern tid. Spelindustrin har länge setts likt en industri som är starkt genomsyrade av stereotyper, vilket sågs i analysen i uppsatsen. Med åren har detta förändrats, särskilt hos de kvinnliga karaktärerna som numera inte alltid designas hyperfeminint vilket är viktigt att visa upp.

Eftersom jag valt att göra en interaktiv presentation kommer länken och QR-koden nedan användas för att visa upp gestaltningen. För att uppleva hela gestaltningen uppmanar jag till att ni aktiverar ljudet på presentationen i dess inställningar!

https://www.canva.com/design/DAFuO8oDIKo/_NsRyr9LoAjwZcuBiWjT3A/view#1
: FINISH HEN! En visuell resa i Mortal Kombats genusporträttering i den moderna eran (2011-2019)