Novellen “Ett steg bort från skärmen” baseras på vårt examensarbete som handlar om olika strategier individer har och använder för att hantera FOMO på sociala medier. Vår novell är baserad på ett av studiens resultat, att strategin acceptans är främst förekommande hos samtliga respondenter, i komplettering med en eller flera strategier. Vi har valt att rikta novellen till målgruppen som upplever FOMO på sociala medier, där de som upplever känslan kan dra nytta av novellen för att hitta olika strategier. I vår produktion har vi valt att gestalta en liten del av ett ganska omfattande område. Vi har valt denna del eftersom vi vill fokusera på att strategin acceptans är vanlig och utifrån vårt resultat förekommer den hos många människor. Genom novellen belyser vi att strategin acceptans dock inte alltid räcker, och att människor i vissa situationer letar efter andra strategier för att hantera sin FOMO på sociala medier. Novellen handlar om Astrid och Pelle, en kille och en tjej, som diskuterar FOMO på sociala medier. Vi har valt att använda oss av två kön för att belysa olika könsskillnader, eftersom vårt resultat visar på att kön upplever FOMO på olika sätt, och hanterar därför känslan genom olika strategier. Vi valde att använda typsnittet Times New Roman genomgående i hela novellen, för att inte begränsa läsaren till att tolka innehållet baserat på ett typsnitt. Genom ett neutralt typsnitt, blir fokuset i novellen riktat till innehållet. Vi har även valt att lägga till en bild längst ned i novellen för att illustrera huvudpersonerna genom de beskrivande delarna i novellen.
Individuell reflektion:
Paula:
Vårt arbete har gett mig många insikter om hur man på bästa sätt kan gestalta ett akademiskt resultat i form av någonting kreativt. Genom skapandet av en novell har jag försökt tänka på hur man genom beskrivningar i text kan väcka känslor hos läsaren, samt beskriva miljöer och människor på bästa sätt. För att göra dessa beskrivningar har jag försökt vara så detaljerad som möjligt, för att skapa ett berättande som leder till tankar hos läsaren. Den gestaltande postern har varit utmanande på många sätt. Vi har haft mycket information och motiveringar som vi velat skriva ner. Dessa motiveringar har vi försökt jobba med, för att de ska bli så tydliga och beskrivande som möjligt. Genom val av färg och design, har vi försökt få en så intresseväckande poster som möjligt. Jag hoppas att vår gestaltning kan hjälpa de som kan dra nytta av att läsa om strategier för att hantera FOMO på sociala medier. Att de som behöver hjälp med att hitta strategier, kan finna inspiration i vår gestaltning.
Louise:
Arbetet har gett mig många lärdomar om hur man kan gestalta ett arbete genom kreativa lösningar. Vi valde att gestalta vårt arbete genom en novell som handlar om en tjej och en kille som har olika strategier för FOMO. Vi valde att dela upp gestaltningen, såklart samarbetade vi trots uppdelningen. Pauls styrka är akademiskt skrivande medan min är kreativ. Trots våra olika styrkor har vi gjort ett fantastiskt samarbete som är välskrivet och kreativt utformat. Syftet med novellen var att hjälpa läsaren att få en djupare insyn i vårt arbete med fokus på resultatet. Novellen ska belysa strategin, acceptans, som alla respondenter använde sig av. Samt ska könsskillnaderna belysas från vårt resultat. I postern valde vi olika former, färger och design för att fånga läsarens uppmärksamhet. Min förhoppning är att läsaren kan öka sin förståelse för FOMO, strategier och sociala medier påverkan på det dagliga livet. Vi vill påminna alla läsare om att det som händer på sociala medier inte alltid är sanna.
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/Poster-medieprojekt-T5-4-724x1024.jpg)