Vi, Sara von Platen och Elisabet Jönsson, har i vårt examensarbete undersökt företaget Aim’n Sportswears marknadskommunikation med fokus på hur kvinnlig empowerment och kvinnlighet konstrueras. Resultatet visar att företaget kommunicerar dubbla budskap. Kommunikationen uppmanar konsumenten att följa sina drömmar men serverar samtidigt en stereotyp bild av hur en ung kvinna bör vara, se ut och styra dina tankar. Vi trodde att många av de diskurser om en objektifierad och sexualliserad kvinna låg bakom oss. Men det visade sig att dessa diskurser bara är gömda bakom en bild av en stark och framgångsrik kvinna.
Under arbetets gång diskuterade vi hur man tar det vi ser förgivet, men inte alls känner igen oss själva i. Det skrivna ordet i marknadskommunikationen uppmanar konsumenten att hitta sin själ, lyssna till sitt hjärta och följa sina egna drömmar genom att köpa företagets kläder. Vid en första tanke är det positiva budskap men dubbelmoralen i det hela blir skrattretande.
Därför vill vi nu förmedla problematiken i det material vi har studerat i ett annat format. Elisabet har skrivit en ironisk och humoristisk essä för att påvisa det som vi finner avvikande. Sara förstärker texten med illustration och layout. Nedan kan du läsa våra akademiska posters och längst ner ligger den färdiga gestaltningen.
Vi hoppas du gillar vårt arbete, och får dig ett gott skratt. Tack!