En gestaltning framställd utifrån resultaten från min c-uppsats där jag undersökte diskursskillnaderna i filmrecensioner av skräckfilmer gjorda av vita och svarta kreatörer. Jag undersökte recensionerna av sex stycken olika skräckfilmer, varav tre var gjorda av vita kreatörer och tre var gjorda av svarta kreatörer, och använde mig av Critical Discourse Analysis för att utföra undersökningarna. Recensionerna var skrivna av tre olika recensörer som hade skrivit varsin recension av en skräckfilm gjord av en svart kreatör och en gjord av en vita kreatör. Det tillät mig att undersöka hur de olika recensörerna uttryckte sig och sina åsikter beroende på om filmen de recenserade var gjord av en svart eller vit kreatör. Filmerna vars recensioner jag undersökte var “Midsommar” av Ari Aster, “The Hole in the Ground” av Lee Cronin, “The Grudge” av Nicolas Pesce, “Us” av Jordan Peele, “Little Woods” av Nina DaCosta, och “Black Box” av Emmanuel Osei-Kuffor Jr.
Under min intiella research av ämnet fann jag att det fanns relativt lite akademiskt material angående både skräckfilm som en genre och även diskurs inom filmkritik, vilket både skrämde och intresserade mig. Det tydde på att det fanns en tydlig kunskapslucka som jag hade chansen att försöka fylla. Tidigare forskning var mer riktat mot skräckfilms visuella trender och påverkan på dess publik, medan filmkritiks forskning var mer fokuserat på dess litterära struktur och historia. Efter jag var färdig med min analys av de olika recensionerna fann jag vissa trender inom diskursskillnaderna i de recensioner av vita kreatörers filmer och de av svarta kreatörers filmer. Recensionerna av de svarta kreatörernas filmer var ofta kortare än de vita kreatörernas recensioner, de var mindre detaljinriktade i både sina återberättande av filmernas storyline och i deras förklaringar bakom sina egna åsikter om filmerna. Recensörerna tenderade också att vara mer positiva emot och uppmärksammade de vita kreatörernas inflytande och beslutstagande i sina filmer, medan de svarta kreatörerna inte blev lika hyllade och postivit benämnda i sina recensioner. Det var även allmänt mer positivt laddade ord i recensionerna av vita kreatörers arbete än i recensionerna av de svarta kreatörernas arbete. Trots allt det så var alla filmers betyg (stjärn-rating) överensstämande med kritiken och de positiva nämnt om alla filmer och alla filmer fick liknande betyg vare sig de var gjorda av en vit eller svart kreatör.
I min gestaltning ville jag lyfta fram regissörerna bakom de filmer jag undersökt, eftersom att de är kritiken och recensionerna av deras arbeten som legat som grund för det, samt lyfta fram de diskurskillnader som jag uptäckt i min undersökning. Jag valde därför att återskapa de sex filmernas officiella posters, till så stor utsräckning som möjligt, men att istället för att porträttera en huvudkaraktär i dom så använde jag mig av bilder på regissörerna. Efter det skapade jag ytterligare sex posters vars syfte var att efterlikna promotional posters med citat från olika recensioner. Meningen med att skapa dessa posters var att kunna sätta citaten från de olika recensionerna i direkt kontrast med varandra, om man såg dom jämte varandra, och kunna uppfatta diskursskillnaderna som jag funnit i min undersökning. Alla citat var tagna publikationer och hemsidor med inriktning på film och filmrecensioner och även från de recensioner som låg grund för min c-uppsats. Jag gjorde även en uppsättning av mockups för att enklare kunna visualisera hur min gestaltning hade kunnat se ut om de använts i syften utanför skolan, till exempel som posters runtom i stan eller i tidningsuppslag.
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/redovisandegestaltning-724x1024.jpg)