Färgläggning i förskolan

Att se sig själv representeras i media, i skolan och förskolans lärmaterial kan bidra till att ett barn redan i tidig ålder blir bekräftad i sin identitet och får möjlighet att utvecklas därifrån hen är.
Under de fyra år jag själv varit förälder har jag förvånats över hur ofta mitt barn möter ett upprätthållande av stereotyper, inte minst i förskolan. Ett exempel är de bilder pedagoger skriver ut för färgläggning. Majoriteten av oss människor avviker från någon norm, på något sätt och stereotyper hämmar oss.

Därför har jag valt att göra en medieproduktion med några av de bilder jag upplever saknas idag. Ett normkreativt färgläggningsmaterial med fokus på familjer och hur familjer kan se olika ut. Min fiktiva avsändare är ett bokförlag som även ger ut lärmaterial till förskola och mottagaren är barn 4-6 år. Materialet har under processens gång testats av en grupp barn på förskola vilket resulterade i utställning på förskolans gård.

Jag heter Ida Rosenlöf, pluggar visuell kommunikation och har detta året valt inriktning illustration.

elida_alfrida@hotmail.com