mkv21exit

Hemlig dokumentering på djurfabriker

I mitt examensarbete har jag undersökt hur betraktaren tolkar visuell djurrättsaktivism på sociala medier. Genom kvalitativa fokusgruppsintervjuer samt med hjälp av visuell elicitering lägger studien fokus vid hur visuella texter kodas av en avsändare och avkodas av en mottagare. I undersökningen har jag använt mig av inlägg publicerad på Facebook-sidan Svensk djurindustri – baksidan. Studien …

Uppdrag: Hållbarhet – med naturen som budskapsbärare

Syftet med mitt examensarbete var att ta reda på hur hållbarhet visuellt gestaltas i annonsbilder från barnmodeföretag. Det gestaltande arbetet resulterade i en essä med tilltänkt publicering i ett magasin för föräldrar, där också den typ av annonser som examensarbetet undersöker återfinns. Du kan läsa essän här.  

Hållbarhetskommunikation på IGTV

Mitt examensarbete handlar om hur H&M, Monki och Arket kommunicera hållbarhet i sina reklamkampanjer på IGTV. Kopplingen som finns mellan gestaltningen och examensarbetet är att gestaltningen är utformat utifrån den tematiska analysen som används i examensarbetet. Teman som används i examensarbetet är natur, känslor, samt material och produktion. Valet av …

Tre kvinnor i livet

Med mitt examensarbete ville jag undersöka hur unga kvinnliga musikartister representerar sig själva på Instagram. Jag ville studera detta då de artister som växer upp idag är uppväxta i, och med, en medielogik som de äldre generationerna inte hade under deras uppväxt. Det handlar mycket om självrepresentation och att väcka …

Efter kritiken: Oatly kommunicerar via uppdaterad förpackning

Vårt examensarbete handlar om Oatlys kriskommunikation i samband med tre politiskt orienterade kriser. I gestaltningen fokuserar vi på en av de tre kriserna – samarbetet med Blackstone Growth. Livsmedelsföretaget Oatly fångade vårt intresse då vi anser att det är ett intressant företag med ett innovativt sätt att kommunicera på. Deras …

TILLSAMMANS MOT CANCER

Våra gestaltningar är en koppling till vårt examensarbete “Tillsammans mot Cancer – En retorisk analys av Cancerfondens användande av offentliga personer på Instagram”. En stor del av vårt resultat landade i att samhörighet utgör en vital roll i det som Cancerfonden försöker förmedla via de offentliga personerna. Därför valde vi …

Identity

“Identity” är en novell skapad för att gestalta de olika subjektspositionerna funna i min och Natalie Soyeges kandidatuppsats. Meningen var att på ett så konkret sätt som möjligt förklara hur identitet skapas diskursivt och hur dessa är formbara genom individens egna val. Novellen är riktad till en yngre publik, 15-25 …

Välkommen till Allsvenskan 2021 – En reklamfilm om den unika säsongen 2021

I mitt examensarbete har jag intervjuat sju olika Allsvenska fotbollsklubbar med målet att undersöka hur medier influerar svensk elitfotboll samt ifall det är en konsekvens av covid-19. Analysen visade att samtliga aktörer inom denna fotbollsrelation har fått anpassa sig till de nya förutsättningarna. Målet med mitt gestaltande arbete är därför …

Victim, Criminal or Survivor? – Representation

I mitt examensarbete har jag analyserat true crime dokumentären Murder to Mercy: The Cyntoia Brown Story och hur dokumentären representerar, samt porträtterar huvudkaraktären Cyntoia Brown. Problematiken gällande true crime dokumentärer och representation är att de påstår sig påvisa ”sanning” och “verklighet”. Men eftersom att en representation påverkas av skaparnas egna …