Hansa Magasin – En julutgåva med genusglimt
Denna gestalning är baserad på mitt och Linas resultat från vårt examensarbete där vi har studerat Hansacompagniets reklambilder med fokus på normbrytande maskulinitet. I studien genomfördes en fokusgruppsintervju där sju män i åldrarna 22-31 fick reflektera och diskutera hur maskulinitet representeras i reklambilderna i kombination med en semiotisk bildanalys. Resultatet som vi valde att gestalta var Hansacompagniets genusproggressiva inställning till hur de representerar maskulinitet.
Genom vårt examensarbete valde vi att producera ett Hansa magasin som består av kommersiellt innehåll för Hansa. Magasinet innehåller bland annat en könsneutral julklappsguide med tillhörande julrim och ett exklusivt reportage med Robin Werner, mer känd som Elecktra som berättar om sin relation till Hansa, sin medverkan i deras julkampanj och hans åsikter om de valda reklambilderna från vårt examensarbete. Texten i magasinet är även framarbetad med en genusmedveten touch, vilket är avsett att spegla resultatet av vårt examensarbete.
Avsändaren i vårt gestaltande projekt blir givetvis Hansa och den valda målgruppen för tidningen är 40+ då det är en generation som gärna uppskattar att läsa fysiska tidningar som vi anser skulle gilla tidningens innehåll.
Bläddra i Hansa magasinet genom att kopiera följande länk: https://online.fliphtml5.com/qmpkx/togh/
Scanna QR koden för att läsa vårt Hansa Magasin från din mobil.