I filmer och TV-serier. I nyhetsrapporteringar via radio, TV och dagstidningar. I låttexter. I digitala spel och sociala medier. Överallt i mediala produktioner som når oss på ett eller annat sätt finns de representerade, männen och kvinnorna som upprätthåller lag och ordning i vårt samhälle och värnar om vår trygghet – Poliser! I mitt examensarbete har jag tittat närmare på dessa frekvent förekommande representationer av poliser och polisyrket med syftet att förstå de stereotypa uppfattningar som kan uppstå ur dessa representationer.
När jag under hösten 2024 arbetade med mitt examensarbete spelade jag en lördagseftermiddag spelföretaget ALGA’s sällskapsspel Tjuv och Polis med bland annat ett barn, och jag insåg att det även i det fallet handlar om en representation av poliser, genom ett sällskapsspel som är riktat mot barn från sju års ålder. Jag insåg även att representationen lämnar en del att önska, och följande gestaltning utgår ifrån just detta. Genom en färgglad bildberättelse i serieformat, med de välkända karaktärerna från spelet Tjuv och Polis som huvudpersoner vill jag nå fram till barnen som spelar spelet, de yngre individerna utanför den akademiska världen, och uppmuntra till diskussioner och reflektioner kring syftet med mitt examensarbete, hur representationen av poliser kan ge upphov till stereotypiska uppfattningar om, just i detta fall, vem som är och blir polis.
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/2025-01-13_10h18_25-1024x722.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/2025-01-14_09h44_16-1024x703.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/Skarmavbild-2025-01-14-kl.-10.01.02-1024x724.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/Skarmavbild-2025-01-14-kl.-10.01.20-1024x723.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/Skarmavbild-2025-01-14-kl.-10.01.35-1024x724.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/Skarmavbild-2025-01-14-kl.-10.01.49-1024x724.png)