Sociala Medier Skvaller

Sociala Medier Skvaller

Vi har gjort ett nyhetsreportage som handlar om sociala medier skvaller. I nyhetsreportaget pratar programledaren om två uppmärksammade blogg- och Instagraminlägg. Vi har skapat en persona vid namn Erik som är en influencer som har publicerat dessa uppmärksammade inläggen. Inläggen handlar om en del av vårt resultat från examensarbetet. Vi har även tagit med en “expert” inom ämnet som gestaltar ytterligare delar av vårt examensarbete såsom tidigare forskning, teori och resultat.

Med vårt gestaltande arbete ville vi belysa sminkreklam som riktar sig till män. I examensarbetet hade vi en teoretisk grund från bland annat Reawyn Connells maskulinitetsteorier. Materialet var sex stycken sminkreklamer som riktar sig till män som vi hämtade från Instagram och hemsidor. Resultatet blev ett examensarbete med titeln Ett steg framåt och två steg bakåt. I samband med analys och resultat insåg vi att alla reklambilder tar ett steg framåt i utvecklingen genom att göra reklam för smink till män men samtidigt två steg bakåt då bilderna visar olika stereotypiska och normativa drag och språkliga element. I nyhetsreportaget kommer ni få se en av reklambilderna som också är ett bra exempel på resonemanget ett steg framåt och två steg bakåt.