Hur pornografin inverkar på individer och inte minst unga upplever jag det talas och informeras lite om. Därför ville jag och Kajsa Johansson i vårt examensarbete undersöka hur unga uppfattar genusframställningar i pornografin och om de uppfattar att pornografin inverkar på deras sexualliv. Detta gjorde vi genom en enkätundersökning. Tidigare forskning vi tittade på visade att när unga inte har möjlighet att utveckla en pornografisk läskunnighet kan pornografi konsumtion ha en negativ inverkan på deras sexuella beteenden och attityder. Forskning visade även att den svenska sexualundervisningen inte har innefattat information kring bland pornografi utan snarare negativa utfall av sexuella sammanhang. Även resultaten i vår enkätundersökning visade att deltagarna inte upplevde att skolans sexualundervisning innefattade information om pornografi. Det visade även att deltagarna i vår enkät upplevde att pornografin visade sexuella sammanhang som de inte tycker stämmer överens med verkligheten vilket de upplevde kunde inverka på dem. För att unga ska få möjlighet till en bättre pornografisk läskunnighet behöver fler kunskapskällor utöver skolan informera kontinuerligt om pornografin och öppna upp för diskussion kring ämnet.
Min gestaltning är en bildserien som består av sex bilder som på olika sätt informerar och ger kunskap om viktiga saker att tänka på och vara källkritisk kring vid konsumering av pornografi. Gestaltningen speglar vissa aspekter från pornografin som forskning visat kan inverka på ungas beteenden och attityder. Bland annat bristen på samtycke, individers självkänsla och självbild och sexuella beteenden som inte uppfattas som njutbart eller önskvärt för alla.