Min gestaltning är en omarbetning av en frågeställning tagen från mitt och Nora Ipsilangos examensarbete “Chick flicks? That’s so fetch! – En undersökning av skönhetsrepresentation i chick flicks”.
Filmgenren Chick flicks kategoriseras genom att rikta sig till kvinnors intressen och att genren marknadsförs till en kvinnlig demografi. Filmerna tenderar att tala till en yngre kvinnlig målgrupp och brukar handla om romantik, feel-good och melodramatik. Gemensamt för många av filmerna är utförandet av en makeover, för att ta en karaktär från ful och otillräcklig till vacker och oemotståndlig. Kulturindustrierna bakom filmerna använder sig av semiotiska tecken för att kommunicera ett vackert eller fult utseende till mottagarna. Specifikt unga kvinnor är mottagliga för dessa budskap och konsumerar gärna kulturindustriernas budskap om det rätta utseendet, för att passa in i nutida skönhetsidealet. Min gestaltning har utgått från semiotiska textanalyser samt tre fokusgruppsintervjuer för att besvara valda frågeställningen “Hur upplever målguppen att kulturindustriernas representation speglas i deras självbild?”. Denna gestaltning är en satirisk parfymreklam som ska gestalta kulturindustriernas sanna bakomliggande budskap.
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/1-724x1024.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/2-724x1024.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/3-724x1024.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/C-2-724x1024.png)