Mitt examensarbete skrev jag tillsammans med Hilma Bengtsdotter. Vi utförde en semiotisk analys av Hansagallerians julreklam över tre decennier. I arbetet undersöktes hur representation och tradition kom till uttryck, samt vilka samhällsvärderingar som speglades i Hansas julreklam. Ett av våra många resultat visade att många faktiskt exkluderas från reklam.
Jag valde därefter att skapa en fiktiv broschyr/tidning för Kamratposten (KP), som hade kunnat skickas ut i samband med den vanliga tidningen. Tanken med detta extranummer var att upplysa barn om att reklam inte speglar verkligheten och samtidigt lära ut att julen kan se väldigt olika ut!
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/Fram-Baksida-KP-1024x683.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/Uppslag-1-ÅD-1024x683.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/ÅD-uppslag-2-1024x683.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/Åd-uppslag-3-1024x683.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/sista-uppslaget-ÅD-1024x683.png)
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2023/01/Poster-RGB-Åse-Dannbring-1-724x1024.png)