ETT MEDIEKRITISKT MODEMAGASIN

ETT MEDIEKRITISKT MODEMAGASIN

M&W – Malmström & Wulff

Detta modemagasin är en gestaltning av resultaten från vårt examensarbete. Vårt examensarbete utgår från en semiotisk bildanalys av Gina Tricots reklamkampanj “Power suits starring Bianca Ingrosso” som lanserades hösten 2022. En stor kritikstorm riktades mot Gina Tricot och Bianca Ingrosso den hösten, eftersom Gina Tricot tilldelat Bianca rollen som representant för unga karriärkvinnor samtidigt som Bianca led av en ätstörning. Förutom detta bröt Gina Tricot även mot sin policy “att endast arbeta med sunda modeller”. Vi ville ta reda på om det fanns fler problem med hur Gina Tricot representerade unga karriärkvinnor och fann att kritiken inte var tillräcklig. Vi fann att Gina Tricot även anonymiserar, objektifierar, sexualiserar och passiviserar karriärkvinnan i kampanjen.

Detta har vi valt att gestalta genom att placera en modell i den typ av positioner som vi fann var “problematiska”, samt klätt in exponerad hud i aluminium för att tydligare visa vart kamerans fokus ofta hamnade i kampanjen.

Vi valde att gestalta våra resultat i ett modemagasin, eftersom både Gina Tricot och Bianca Ingrosso är nära länkade till modevärlden, samt att vi kunde kombinera fotografisk bild med grafisk design på ett effektivt sätt.