I vårt examensarbete “scrolla efter sanningen – en kvalitativ studie som undersöker TikTok och fake news utifrån användares perspektiv”, undersökte vi individers möjlighet att identifiera fake news på TikTok samt vilka behov och förväntningar som användarna har på plattformen. Resultatet av studien visar att individer främst använder TikTok i underhållningssyfte och för att nå snabb information. Utöver detta presenterade vi sex strategier som används för att identifiera fake news. I studien utförde vi även ett experiment för att se om deltagarna hade kunskapen att se vilket innehåll som är äkta eller falsk. Utifrån experimentet kunde vi se att ingen deltagare kunde bedöma alla videor rätt.
Ett stort fokus i studiens resultat är att mer kunskap och förståelse behövs för att kunna identifiera och uppmärksamma fake news. Vi har därför valt att gestalta vårt resultat genom en informativ mediekampanj som ska visas på TikTok. Med kampanjen vill vi uppmärksamma vad fake news är och hur det kan identifieras. Vi har valt att göra detta genom organisationen Mediemyndigheten, som arbetar för en trygg medieanvändning, vilket vi anser är relevant och passande för vårt projekt och vårt mål.
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/Julia-och-ebba-gestaltning-2-1024x412.jpg)