I vårt examensarbete “Föräldraskap i rampljuset – en kvalitativ innehållsanalys av mom- och dadfluencers representation av föräldraroller på Youtube” har vi fokuserat på att undersöka hur momfluencers och dadfluencers konstruerar och förmedlar specifika föräldraroller genom sitt innehåll på plattformen. Studien utgår från ett genusperspektiv för att belysa hur könsnormer, rollfördelningar och förväntningar kopplade till föräldraskap framställs och förstärks i deras digitala narrativ.
Resultatet visade att pappor oftare framställdes som den “roliga” och “skämtsamma” föräldern, medan mammor framställdes som mer “omhändertagande” i sina roller. Vidare framkom att mammor i större utsträckning filmade sig själva i miljöer som köket eller badrummet, vilka ofta associeras med omsorg. Pappor, däremot, syntes oftare i utomhusmiljöer, vilka framstår som mer aktiva och lekfulla i kontrast till de mjuka och inomhusbaserade miljöerna.
I vår essä har vi valt att använda vårt resultat som en ögonöppnare för att belysa hur djupt rotade könsnormer och stereotyper kan vara i representationen av föräldraskap på digitala plattformar. Genom att analysera hur mom- och dadfluencers framställer sina respektive roller som föräldrar, syftar vi till att väcka en medvetenhet kring de subtila och ibland omedvetna budskap som förmedlas via sociala medier.
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2025/01/Poster-25-hp-5-1-768x1024.png)