I mitt examensarbete, En kritisk diskursanalys av Saltå Kvarns bilder, riktas strålkastarna mot det ekologiska matföretaget Saltå Kvarn. Studien syftar till att kartlägga samt urskilja varumärkets kommunikation av budskap i några av de medietexter de förmedlar.
Jag, Nellie Porsedal, och min uppsatspartner Linn Hammarlund upptäckte framförallt budskap i antroposofisk anda. Saltå Kvarn har tidigare varit ett återkommande ämne inom kontroversiella mediedebatter som kritiserar det mesta inom antroposofisk lära, däribland biodynamiskt odlade produkter som förekommer i varumärkets sortiment. Inte sällan talar varumärket om synen på gården och växtligheten som en enda organism, även kallat biodynamisk odling. Principerna som ligger till grund för odlingsmetoden var luddigt beskrivet hos ett flertal källor och det krävdes en närmre titt på ämnet för att faktiskt förstå sig på konceptet, varpå idén att illustrera kretsloppet dök upp.
Gestaltningen tar sin inspiration från Infographics som syftar till att skapa en lättförståelig visuell representation. Inte sällan används kombinationen av text och grafisk design, varav det sistnämnda är ett område jag närmade mig under den valfria höstterminen 2019. Mina kunskaper inom grafisk formgivning, tillsammans med Linns skrivkunskaper, resulterade slutligen i en informativ illustration vid sidan om en essä publicerad på Dagens Arena.
![](https://wpmu.mau.se/mkvexit/wp-content/uploads/sites/63/2022/01/Kretslopp-e1641927874476-edited-1-1024x829.png)