I vårt examensarbete har vi avsett att undersöka betydelsen av hur unga vuxna konsumerar nyheter och politisk information på sociala medier snarare än via traditionella nyhetsmedier. Fokus har varit på följande: Hur unga vuxna tar del av det politiska samtalet på sociala respektive traditionella nyhetsmedier inför riksdagsvalet 2022, men också hur de ser på sin nyhetskonsumtion. Vi gjorde en intervjustudie där avgränsningen var unga vuxna mellan åldrarna 18 till 20 år. Vårt slutresultat visade att unga vuxna oftast tar del av nyheter på sociala medier. De är medvetna om att informationen på sociala medier inte alltid är pålitlig, men att undgå nyheterna är svårt. Inför valet hösten 2022 var deltagandet i det politiska samtalet stort bland intervjupersonerna, däremot hade inte all information på sociala medier ett politiskt syfte utan var till för att influera den unga publiken till att rösta på diverse partier. Intervjupersonerna märkte av detta och blev både medvetet och omedvetet påverkade av det som de tog del av.
Vi valde att göra olika gestaltningar för arbetet. Viktoria gjorde en novell med ljudbok som handlar om två vänner som försöker förstå varandras olika åsikter och värderingar gällande bland annat politik